Ina welkom bij Déhora
Werken bij Déhora

Van stagiair naar topplanner, welkom terug Ina!

28 november 2022
Vorig jaar konden jullie kennis maken met Ina. Wel, Ina vond haar stage bij Déhora zo leuk en leerrijk dat ze besloot om terug te komen. Eerst even als jobstudent, en daarna als Déhora planner. En wat zijn we daar geweldig blij om. Lees hier over Ina haar ervaringen als (nieuwe) Déhoriaan.

 

Hoi Ina, welcome back! Als geheugensteuntje, hoe ziet jouw route bij Déhora eruit?

Ina: In februari 2021 begon ik aan een stage bij Déhora. Ik studeerde event en projectmanagement aan de KDG. Na twee geweldige maanden zat de stage bij Déhora er helaas al op. De tijd vloog echt voorbij. Daarna had ik wel nog een andere stage, dus moest ik even afscheid nemen.

Maar diezelfde zomer kon ik als jobstudent komen werken bij Déhora, als management assistant. Ik studeerde tegelijk verder in logistiek. Een voltijdse job zat er nog niet in. Omwille van familiale redenen ben ik vervolgens naar de andere kant van België verhuisd, naar het verre Kortrijk. Met toch wat pijn in het hart. Want ik vond en vind Déhora een topbedrijf, en die liefde is blijkbaar wederzijds.

En toen?

Ina: De hele tijd hebben we contact gehouden. Telefonisch, of via berichtjes. En dan kwam de oplossing op tafel om als Déhora Workforce Planner aan de slag te gaan. Enerzijds omdat het in de lijn ligt van mijn vervolgstudie. Anderzijds omdat we klanten hebben over héél België. Ik zag dat uiteraard meteen zitten. En voìla, recent ben ik zelfs aan mijn tweede opdracht begonnen. Bij Rousselot, in Gent.

Wat was voor jou de grote reden om bij Déhora te blijven?

Ina: Ik voel mij gewoon erg goed in het bedrijf. Déhora biedt me alles wat ik zoek in een werkgever. Het zijn enorm toffe en warme collega’s die altijd voor je klaar staan. Tijdens mijn stage mocht ik trouwens heel nauw samenwerken met het management. Ik weet van achter de schermen hoe zij kijken naar de collega’s. Niemand is een nummer, er is ontzettend veel betrokkenheid, belangstelling en commitment. De mensen op kantoor, van sales tot marketing en management gaan door het vuur voor Déhorianen. En dat zie je niet in veel bedrijven. Tot slot, niet onbelangrijk, het is een bijzonder actueel en boeiend vakgebied met heel veel afwisseling. Het is ook een mooie uitdaging. Wat wil je nog meer?

Ina topplanner Déhora

En nu ben je Déhora Workforce Planner! Hoe ziet jouw job eruit?

Ina: Dat varieert per opdracht. Mijn eerste opdracht was bij Trigion, een onderdeel van Facilicom. Trigion staat in voor beveiligingsagenten die over heel België ingezet worden. Ze hebben een aantal vaste klanten, met vaste agenten. En daarnaast zijn er ook heel wat ad hoc opdrachten die moeten worden ingevuld. Zoals een agent die aan een supermarkt moet post vatten. Superfijn is dat ik samen met Sophie, een andere Déhoriaan, op deze opdracht zat.

Je eerste opdracht was meteen samen met een Déhoriaan, leuk!

Ina: Jazeker. Het was erg leerrijk om ervaringen, en soms frustraties, met elkaar te delen. Zij zat er iets langer dan ik, en ze kende het reilen en zeilen al er goed. En dat helpt wel om onder meer de ad-hoc planning en de maandplanning van de agenten te maken.

Wat moet ik me daar concreet bij voorstellen?

Ina: Pak bijvoorbeeld de Haven of Brussels Airlines, waarin je vrijwel altijd dezelfde posten en diensten hebt. Daar tegenover heb je klanten zoals de Antwerp Management School, waarbij de beveiliging of bewaking regelmatig durft wisselen. Elke maand sturen ze een nieuwe planning door. Daarvoor zochten wij dan agenten, die we moesten inplannen. Dat betekent bijvoorbeeld schuiven in de planning, agenten inroosteren, rondbellen. Noem maar op. Grappig ding is dat wij regelmatig zelfs HR-vragen kregen. Niet echt ons ding, maar ergens wel logisch omdat wij het eerste aanspreekpunt waren voor agenten. Dat komt door de centrale rol van de planner.

Ina Dehora Laat

Boeiend! En nu ben je actief bij een andere klant? Iets totaal anders?

Ina: Nu ben ik actief bij Rousselot in Gent, wereldwijd de grootste producent van gelatine en collagene peptiden. Inderdaad iets hélemaal anders. Hier is er bijna nooit sprake van ad hoc planning. De ploegen liggen hier al voor enkele weken vast. Elke week klikken wij wel de planning vast voor de volgende week en behandelen we de verlofaanvragen.

Grootste uitdaging hierbij is dat het rooster wel vast ligt, maar niet altijd wat de mensen van functie moeten doen. Dat varieert wel eens. Een drietal jaar geleden is er namelijk deel bijgebouwd aan de fabriek, waardoor er meer werk bij kwam. Maar niet noodzakelijk meer mensen. En dus is het nu soms puzzelen wie wat doet, en in welke ploeg. Op basis van de kwalificaties van de medewerkers zoeken we dan naar de best passende oplossing. Als planner leg je alle stukjes samen.

Het toffe is dat ik alle dingen die ik heb geleerd in mijn eerste project zo kan toepassen in mijn huidige opdracht. En ook goeie zaken van die klant kan meenemen als input voor verbeteringen.

Ina, waar haal jij als planner je energie uit?

Ina: Bijvoorbeeld bij Trigion hadden wij er een echt spel van gemaakt. Zo konden we ons eigen team en ander collega’s voortdurend challengen om de planning rond te krijgen. We hadden een groot wit bord met daarop alle open diensten. Daarvoor hadden we nog mensen nodig. Het is geweldig als je dan een oplossing vindt en je letterlijk iets van het bord kan vegen. Zo waren er een aantal posten die zeer lastig waren om in te vullen. Als je dan naar huis kan gaan met een goede oplossing, dat geeft een boost. Als planner ben je nu eenmaal problem solver.

Het is niet altijd even simpel, maar ik haal daar energie uit. Zeker als iedereen happy is. Zowel wij als planner, als de medewerkers zelf. Want medewerkers moeten zich ook goed voelen in het werk dat ze doen, en wanneer ze dat doen. Ook daar speel je als planner een ontzettend grote rol. Het helpt énorm als de mensen bij de klant super betrokken zijn, en bereid zijn om sàmen naar oplossingen te zoeken. Soms staat er wel eens iemand aan mijn bureau met de vraag waarom ik de éné of de andere beslissing heb genomen, maar dat is zeer positief en fijn. Op die manier bouw je ook een band op met de mensen voor wie je de planning maakt.

Heb je handige tips voor (nieuwe) planners?

Ina: Structuur helpt enorm. Voor mij was het eerst wat zoeken om te weten wie voor wat verantwoordelijk is. Als je je verantwoordelijk voelt voor je opdracht, ga je soms heel ver. Je bent nu eenmaal betrokken en je wilt de klant helpen. Maar het is goed om te weten waar jouw rol stopt, en wanneer die van anderen moet beginnen. Op tijd ‘nee’ zeggen hoort daarbij. Want je bent niet in de positie om alle problemen in de organisatie op te lossen. Zelfs niet als Déhora planner, we zijn nog steeds geen wonderdokters he.

Een andere tip is om goed alles bij te houden. Hetzij op mail, of een andere manier zoals een groot whiteboard. Aan de ene kant ter opvolging, aan de andere kant om discussies te vermijden. Tot slot is het ook je job als Déhora planner om ervoor te zorgen dat alles goed blijft is nadat je opdracht erop zit. Je streeft ernaar om iets moois achter te laten.

Voor zover het nog niet duidelijk was, hoe ervaar je werken bij Déhora?

Ina: Ik zit super graag bij Déhora. Ik weet ook dat als ik problemen tegenkom tijdens een opdracht, of als ik ergens tegenaan loop, ik die ook meteen kan melden. De sfeer is geweldig, de collega’s zijn top. Net zoals tijdens mijn stage heb ik het gevoel dat ik ergens bij hoor. Er is zoveel ruimte voor eigen inspraak, er is flexibiliteit. Heb je nog meer nodig? (lacht)

Zin in een challenge?

Heb jij net zoals Ina zin in een boeiende uitdaging als workforce planner? Wil je graag werken in een fijn en gezellig team? Zoek je een job waarin je elke dag kan bijleren, en waarbij jouw inzet ertoe doet? Wij zoeken steeds nieuwe collega’s’!

Bekijk alle vacatures

Laten we kennis maken

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Dehora contact en kennismaken

Of even old school bellen?

Voel je vrij om even te bellen, we staan je zeer graag te woord.