Dit is Kato: Junior Consultant in het Planning Service Center
8 augustus 2024
Hoi Kato! Kun je jezelf even voorstellen?
Kato: Hoi! Ik ben Kato, 25 jaar oud en ik woon al mijn hele leven in het gezellige Buggenhout. Ik werk nu ook hier, bij Déhora, op een kwartiertje fietsen. Momenteel ben ik actief lid van de Jeugdraad, nadat ik zeven jaar leiding heb gegeven bij de KSA.
Het is een logische stap voor veel oud-leiders om zich bij de Jeugdraad aan te sluiten, omdat we veel blijven organiseren voor jeugdbewegingen en de jeugd in het algemeen. Daarnaast probeer ik ook regelmatig een rondje te lopen; ik streef ernaar om wekelijks te trainen.
Wat leuk, je bent ook een loper! Doe je mee met de 10 miles binnenkort?
Kato: Ja, dat is inderdaad het plan! Ik ga eerst een keer meelopen bij een kleinschaliger event in Gent, om te oefenen. Zie het als een generale repetitie voor de 10 miles in Antwerpen volgend jaar (lacht
Kun je iets meer vertellen over je studies en professionele achtergrond?
Kato: Natuurlijk! Ik heb Toegepaste Taalkunde gestudeerd, omdat taal me altijd erg boeide. Ik specialiseerde me in Italiaans en Engels. Italiaans omdat ik vaak naar Italië reisde en mijn vader het ook spreekt voor zijn werk, wat ik altijd heel cool vond. Daarna volgde ik een master in Tolken, omdat ik praktisch aan de slag wilde met taal.
Tijdens die master ontdekte ik echter dat werken als tolk niet echt mijn ding was. Het is een job die je vaak helemaal alleen doet en die je ook vaak moet combineren met andere banen. Om mijn kennis te verbreden, heb ik aansluitend een postgraduaat in Computer-Assisted Language Mediation gedaan.
En daarna meteen gaan werken?
Kato: Ja, na mijn studie heb ik even gewerkt als project consultant bij Unique Career, maar dat lag me niet zo goed. Vervolgens heb ik ook enkele maanden in het onderwijs gewerkt. Ik heb Engels lesgegeven op mijn oude school hier in Buggenhout. Ze zochten iemand om tijdelijk in te springen, en dat zag ik helemaal zitten. Mijn eerste lesdag was meteen de eerste keer dat ik voor een klas stond, heel spannend maar wel leuk. Maar ik wist ook dat dit van tijdelijke aard zou zijn. En op een gegeven moment kwam ik in contact met Déhora.
Hoe verliep je kennismaking met Déhora?
Kato: Op een dag ontving ik een leuk berichtje van Laura in mijn mailbox. Je krijgt soms wel berichtjes op LinkedIn als je pas afgestudeerd bent – ik reageerde daar meestal niet op omdat dat vaak van die typische copy-paste berichten van recruiters zijn, heel vaag en onpersoonlijk. Maar het berichtje van Laura was totaal anders, heel aangenaam en natuurlijk.
Ik denk dat ik binnen tien minuten heb gereageerd. Ik vroeg of we eens konden bellen voor wat meer info, en de volgende dag belde ze me al op. Mijn interesse was meteen gewekt. De hele kennismaking ging erg vlot. Ik bleef maar denken: ‘wat is nu de catch’ (lacht), maar die is er nooit gekomen.
Wat is je het meest bijgebleven uit die eerste gesprekken?
Kato: Laura was in de eerste plaats erg geïnteresseerd in wie ik ben als persoon en niet alleen in mijn capaciteiten. Je merkte dat er veel ruimte was om te groeien, en dat het niet alleen draaide om wat ik al kon of wat ik kon bieden, maar ook om wat zij mij konden leren. Dat is een heel andere aanpak dan ik bij andere bedrijven had gemerkt.
Het was duidelijk dat ze wist met wie ze sprak en niet even snel moest nadenken wie ik ook alweer was. Ze onthield details uit vorige gesprekken, wat het heel persoonlijk en aangenaam maakte. In die gesprekken kwam ook naar voren dat begeleiding en kennisdeling centraal staan bij Déhora, dat vind ik belangrijk.
Vandaag werk je als Junior Consultant in het Planning Service Center. Wat houdt dat precies in?
Kato: Kort gezegd, in ons Planning Service Center doen wij de personeelsplanning van andere bedrijven, vanuit ons kantoor in Buggenhout. We werken voor verschillende klanten en nemen een deel van hun werk over. De bedoeling is om die klanten wat te ontzorgen, omdat ze bijvoorbeeld zelf geen planningsafdeling hebben of omdat er niet de expertise is die zij nodig hebben. In principe is het niet de bedoeling dat wij vanuit onze rol ter plaatse bij klanten gaan, tenzij dat echt op hun vraag is. Maar natuurlijk is dat wel eens fijn, dat helpt ook bij de connectie met je klanten.
Je werkt voor meerdere klanten tegelijk?
Kato: Ja, dat klopt, op dit moment voor twee klanten. Die afwisseling is best wel leuk. Enerzijds is je dag heel gevarieerd, anderzijds is het ook leuk om te switchen tussen verschillende types van planning. Bij de ene klant plan je bijvoorbeeld voor één dag, terwijl je bij de andere klant meerdere afspraken op een dag moet coördineren. Ik vind dat heel leuk, een soort aardrijkskunde-puzzel: het is aan jou om te zorgen dat alles mooi past en dat de mensen goed worden gekoppeld.
Dat klinkt inderdaad als een mooie uitdaging!
Kato: In het begin dacht ik ook: ik zie niet hoe ik dit snel alleen ga kunnen, maar door de constante begeleiding en opleiding kon ik het uiteindelijk zelf. Je merkt dat je steeds minder vragen hoeft te stellen, maar je mag altijd vragen blijven stellen. Dat is echt een groot pluspunt bij Déhora
Wat vind je buiten die afwisseling nog leuk aan jouw functie?
Kato: Je krijgt gewoon veel verantwoordelijkheid en je hebt een rechtstreekse impact op een klant. Het is echt fijn om direct resultaat te zien. Het geeft ook veel voldoening als je een dag mooi hebt gepland. De medewerkers van de klant laten dat ook vaak weten, ze waarderen het echt als je laat zien dat je met oplossingen komt. Bovendien ben je echt met mensen bezig als personeelsplanner, en dat geeft een extra dimensie aan je werk.
Kato, Hoe zou je de werksfeer bij Déhora omschrijven?
Kato: De sfeer is heel persoonlijk; het is duidelijk dat er veel aandacht is voor de werknemers en dat er echt wordt ingezet op goede onderlinge banden. Ook tussen de kantoren in Buggenhout en Antwerpen wordt contact goed onderhouden, en dat vind ik heel fijn.
Ik wist niet dat een bedrijf zo veel actie onderneemt om die verbindingen te versterken. Je kent bijna iedereen of weet in ieder geval van elkaars bestaan. Ook je leidinggevende weet wie je bent en waar je mee bezig bent, en dat dit contact op een informele manier plaatsvindt, maakt het echt bijzonder.
Wat zijn volgens jou onze grootste troeven?
Kato: Ik vind het geweldig dat je goed begeleid wordt en dat blijft ook zo. Je wordt goed opgevolgd, en dat vind ik heel fijn omdat je op die manier echt je groei merkt, maar toch weet dat je altijd kunt terugvallen op mensen. Er wordt heel snel geschakeld.
In mijn gesprekken had ik benadrukt dat ik het belangrijk vind om voldoende opleiding te krijgen voordat ik aan iets begin en niet te snel voor de leeuwen wordt geworpen. Dat is hier echt waargemaakt. Ja, dat vind ik wel fijn. Iedereen werkt hier met plezier, en dat motiveert ook om zelf goed te werken. Er is geen negatieve druk.
Omschrijf in één zin hoe het is om bij Déhora te werken?
Kato: Bij Déhora werken betekent dat je de kans krijgt om te groeien, zowel als persoon als in je vakgebied. Is dat een goede zin? (lacht)
Zeker! Tot slot, welke zaken wil jij nog zeker bij Déhora doen?
Kato: Kato: Ik wil nog veel projecten doen. Nu heb ik projecten overgenomen van Robin, maar het zou ook eens fijn zijn om zelf op een project of klant te starten en daar dan een briefing over te geven. Gewoon vanaf nul: van de intake tot de uitvoering van een project. Dat zal ongetwijfeld nog wel komen.
Ben je klaar om je carrière naar een hoger niveau te tillen?
Ben je klaar om je carrière naar een hoger niveau te tillen? Bij Déhora krijg je de kans om te groeien, zowel professioneel als persoonlijk, in een warme en ondersteunende omgeving. Ontdek onze openstaande vacatures en vind jouw perfecte match. Klik hier om te zien welke mogelijkheden op jou wachten!