Emma’s Reis: Van workforce rookie tot gedreven adviseur
5 november 2023
Hoi Emma! Wat moeten we zeker over jou weten?
Emma: Ik ben dus Emma, uiteraard, afkomstig uit Bornem, 24 jaar oud. Ik heb handelswetenschappen gestudeerd aan KULeuven, campus Brussel. Met name als Master in People en Change management. Ik sport graag. Zo ga ik regelmatig zwemmen. En sinds ik op reis ben gegaan ben ik helemaal weg van Yoga en Pilates.
Emma, hoe ben jij bij Déhora terecht gekomen?
Emma: Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik afgestudeerd. Maar ik had de dikke pech om af te studeren in volle Covid crisis. Er stonden een aantal jobbeurzen op de planning, maar dat feestje ging uiteraard niet door. Gelukkig was KU Leuven voldoende innovatief om een online meet & greet met allerlei bedrijven te organiseren. En Déhora nam daaraan deel. Ik kende jullie niet, maar het bedrijf en het vakgebied prikkelde mij wel. Dus why not! Na een aangename online kennismaking in die online jobbeurs kwam alles in een stroomversnelling.
Handelswetenschappen is een énorm boeiende richting. Maar als eerste werkervaring word je vaak in recruitment geduwd. Dat sprak me wat minder aan. Déhora daarentegen doet heel veel rond organisatie, mensen en verandering. Dat was en is helemaal mijn ding.
En toen kwam je aan boord als Workforce planner. Wat doe je exact?
Emma: Als planner bij Déhora werk je voor verschillende opdrachtgevers, in de meest uiteenlopende omgevingen. Zo realiseer ik op dit ogenblik een opdracht bij Brussels Airport Company. Brussels Airport Company is organisatie die eigenaar en uitbater is van de luchthaven in zaventem.
Ik startte er als planner van specifieke diensten. Met name security, het welcome center en customer care. Het was mijn taak om dagelijkse veranderingen in het rooster te beheren. Zoals verlofaanvragen, ziektemeldingen, tekorten en vervangingen. Of éxtra mensen oproepen in het geval van bijvoorbeeld een Europese top. Nu ben ik er ‘extra planner’ en heb ik geen specifieke dienst meer – wat misschien nog leuker is. Ik ben vliegend planner en ik help daar waar extra hulp en kennis nodig is.
Je werkt achter de schermen op de luchthaven, klinkt geweldig!
Emma: Jazeker! De luchthaven is gewoon een heel aparte wereld met zeer veel dynamiek. Vanuit het kantoor in Zaventem is er zicht op de tarmac en de vliegtuigen. Je ziet vliegtuigen landen en opstijgen, je ziet de bedrijvigheid op de tarmac zelf. Erg leuk. Toen ik de planning van security deed ben ik ook ter plaatse op dienstbezoek gegaan. In de rol van planner zie je veel van de luchthaven, je staat dicht bij de mensen. En daardoor heb ik ook enkele speciale plekjes kunnen zien. Zo heb ik zelfs even op de tarmac mogen rondrijden. Maar goed, bij elke opdracht, ongeacht of dit de luchthaven is, mag je achter de schermen kijken. En dat op zich is supertof.
Welke andere projecten heb je voor Déhora uitgevoerd?
Emma: Een eerdere opdracht was bij SEB. Iets totaal anders maar ook weer erg interessant op een eigen manier. Ik verzorgde bij SEB de dagelijkse planning van service techniekers. Zij moesten ingepland worden voor het uitvoeren van herstellingen en installaties bij klanten. Hier had ik dus ook rechtstreeks contact met eindklanten. Een stukje customer care, zeg maar.
Ook heb ik geholpen bij de implementatie van planningsoftware bij De Thuisverpleegster en bij Hilaire van der Haeghe. Weer twee compleet andere omgevingen, maar elk weer erg boeiend in hun eigen recht. Persoonlijk ben ik zeer blij dat ik software en advies mag combineren.
Emma, waar krijg jij energie van?
Emma: Zuiver op het gebied van planning? Dan denk ik aan het oplossen van tekorten of gaten in de planning. Uitpuzzelen hoe ik tot de best mogelijke oplossing kan komen. In het geval van techniekers is het stimulerend om te weten dat klanten goed geholpen worden en dat service techniekers niet voor verrassingen komen te staan. En dat ze een aangenaam rooster kunnen werken.
Op het gebied van software implementatie geef het veel voldoening om na een lang traject een werkende oplossing op te leveren. Bij een implementatie komt immers heel wat kijken. Meer dan je zou denken. Van organisatorisch overleg tot testen, communiceren, afstemmen en samenwerken met zowel de klant als de Déhora software collega’s.
Is er een project of resultaat waar jij in het bijzonder trots op bent?
Emma: Ik ben erg trots op de realisatie van één specifieke interface van een klant met hun eigen payroll systeem. Software was toen voor mij helemaal nieuw. Ik heb veel geleerd in dat proces. Zowel technische dingen als alles wat daarbij komt kijken. Uiteraard dankzij hulp en ondersteuning van het team.
Wat zou jij nog graag met Dehora willen bereiken?
Emma: Wel, bij Brussels Airport Company komt er nog iets heel mooi aan. Zij zullen een nieuwe planningsoftware van Déhora implementeren, Planpoint. Dat is een groot en uitdagend project. De luchthaven is iets groter dan de kruidenier om de hoek. En omdat ik BAC goed ken zal ik samen met Jef en Luca een rol spelen bij de implementatie van de software. Ik zal helpen bij het configureren, testen en bij de verschillende overlegmomenten om de verandering vlot te laten verlopen. Ik kijk er enorm naar uit om die opdracht tot een goed einde te brengen.
En waarin wil jij je persoonlijk verder ontwikkelen?
Emma: Ik bent recent bij Déhora in een junior program gestapt met als doel om me tot WFM adviseur te ontwikkelen. In dit programma krijgen we een aantal opdrachten, zoals een Planscan of analyse, die we tot een goed einde moeten brengen. Daarbij zal ik ook enkele adviesopdrachten uitvoeren samen met een senior consultant. En uiteraard zal de opdracht voor BAC zeer leerrijk zijn.
Emma, ben je nog graag bij Déhora?
Emma: Wat een vraag! Uiteraard. Er is ontzettend veel variatie en uitdaging binnen Déhora. Vanuit mijn rol ontdek ik veel organisaties en omgevingen waaruit ik telkens wat kan leren. Ik doe workforce planning, werk mee aan software en werk aan mooie adviesprojecten. Veel kan, zolang je zelf maar hongerig bent en kansen grijpt. Er is ook heel wat ondersteuning binnen de verschillende teams. Iedereen is super bereikbaar voor vragen en er is veel expertise. Ongeacht of dit nu gaat over software, of inhoudelijke kwesties rond ploegenroosters en werktijden. Je moet maar vragen en je collega’s staan klaar met raad, daad en ervaring. Déhora draait keihard om teamwork.
Als afsluiter, heb jij nog enkele tips voor nieuwe Déhorianen?
Emma: Een nieuwe opdracht kan soms kan overweldigend zijn. Een organisatie doet doorgaans beroep op Déhora om iets te verbeteren of om een probleem op te lossen. Zoals te hoge werkdruk, gezeur rond personeelsinzet, klagende klanten, of de mailbox die elke dag ontploft. Het is onze taak en missie om die bedrijven te helpen. En dat kan een challenge zijn. Zeker als je in een minder positieve omgeving terecht komt. Laat je vooral niet overweldigen, neem de tijd om je in te werken en blijf vooral nieuwsgierig. Laat je niet afschrikken, doe een beroep op de kennis en ervaring van je collega Déhorianen. En vooral, heb veel vertrouwen in jezelf.
Wil je werken in een omgeving die innovatie en groei bevordert?
Bij Déhora krijg je niet alleen een job, maar een kans om jezelf te ontwikkelen. Blader door onze vacatures en maak de sprong naar een opwindende nieuwe carrière.